Je bent hier: Home > Daoïsme

Gezondheidstips voor de Herfst

Herfstkleuren

De schitterende kleuren van de bladeren, de ochtendmist  en de terugkeer naar het knusse binnenleven maken van de Herfst een heerlijk seizoen. In de Herfst verandert het zonnige Yang van de zomer langzaam naar het donkere, stille Yin van de winter.
Door regen, windvlagen en wisselende temperatuur liggen verkoudheid, griep en ander ongemakken op de loer. De Herfst is een belangrijk moment om extra aandacht te geven aan onze gezondheid. De Herfst is een tijd van reflectie, het rijpen van het fruit en het oogsten. Volgens de Huangdi Neijing Su Wen (Boek van de Gele Keizer) staat: “in de drie maanden van de Herfst bereiken alle dingen in de natuur hun volle volwassenheid”.

Herfst (Metaal element) staat in verbinding met de meridianen van de Longen en de Dikke Darm. Daarom raadden de oude Chinese wijzen ons aan om ‘de Longen energie (Long Qi) vrij, vol schoon en stil te houden’. Dit kan door bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen te doen (Qigong) of te mediteren. Wanneer we de Longen niet genoeg voeden verzwakt de Metaal energie en kunnen we last krijgen van verkoudheid, verstopte neuzen en bijholtes, ademhalingsproblemen en allergieën.
Tijdens de Herfst zijn we vatbaarder voor wind en koude, wat zich uit in droogte, dat weer bijdraagt aan het hoesten, een droge keel, droge huid, droge lippen en moeilijke ontlasting (constipatie en andere darm problemen hebben te maken met de Dikke Darm). Een prima manier om het lichaam te versterken bij het wisselen van de seizoenen is het eten van verse seizoengroente. Het wokken of roerbakken is een goede manier om extra warmte toe te voegen aan de maaltijd.
Met de volgende voeding kun je de Herfst het best doorkomen: alle soorten wortel, zoete aardappelen, bieten, radijsjes, pompoen, zilvervlies rijst, spinazie, spruitjes, paprika, alle soorten kool, appels, vijgen en peren. Deze versterken de Long en Dikke Darm Qi en beschermen het lichaam tegen droogte.

Vermijd gefrituurde en diepvries producten. Gebruik, wanneer je er tegen kunt, iets scherpere kruiden zoals kaneel, knoflook, gember, rozemarijn en tijm, deze helpen je in balans te houden bij de wisselende buitentemperaturen. Wanneer je vlees eet, kies dan eerder voor lamsvlees of kip, deze zijn verwarmend en voedend.
Hieronder enkele tips uit de rijke Chinese traditie om gezond te blijven in dit seizoen van koude, wind en vallende bladeren:

LieQue