Je bent hier :  Home > Qigong
 
 
   
Qigong
  Balansdans
  Zhineng qigong
  Vijf dieren spel
  Vijf hoofdorgaan oefeningen
  Zes helende klanken
  Zijde oefeningen inleiding
  Zijde oefeningen (video)
  Zijde oefeningen (zittend)
  Negen bedrevenheden
  Boek der Soepele Spieren
  Set van Achttien
  24 Seizoens-oefeningen
  Lian gong
   
Hunyuan neigong
  Feng ZhiQiang
  Hunyuan systeem
  Taiji Ruler
   
Daoyin
  Daoyin
  prof Zang Guang De
  Reguleren
  Yang sheng gong
  Daoyin baojian gong
  Daoyin baojian extra
  Hewei jianpi gong
  Hewei jianpi extra
   
E mei Daoyin
  Hart houding
   


 

Ba Duan Jin

 

De Chinese naam voor Zijde Oefeningen is ba duan jin, dat letterlijk acht-delig brokaat betekent.

Voor een aparte beschrijving en video per oefening: Ba duan jin gong pagina
Voor de zittende variant: Ba duan jin zuo gong pagina

八段锦

De oefeningen:


Handen dragen de Hemel.
Deze beweging ontspant en rekt de spieren van de armen benen en het bovenlichaam. Begeleid door een diepe ademhaling heeft het effect op de borstkast, de onderbuik en het bekken. Tevens verbetert het een slechte houding en houdt het de rug en schouders recht.

Boogschieten
Deze beweging concentreert zich op de borstkast, maar heeft ook effect op de schouder en armspieren. Het stimuleert de bloedsomloop.

Een Arm Heffen
Het strekken van de armen, een omhoog, de ander omlaag, heeft invloed op de lever, de galblaas, de milt, maag en versterkt de spijsvertering.

Achter om Kijken
Hierbij draait het hoofd en rollen de ogen en kijkt men zo ver mogelijk naar achter. Het versterkt de nekspieren en stimuleert het zenuwstelsel.

Hoofd schudden en billen zwaaien
Hierbij gebruikt men het gehele lichaam. Uitstekend als ontspanningsoefening.

Tenen grijpen
Deze oefening is uitermate goed voor de nieren en het middel. Voorover buigen en teruggaan strekt en versterkt de spieren van de heupen en de rug. Deze combinatie versterkt de nieren en het interne systeem.

Vuistspel met vurige ogen
De nadruk ligt hierbij op de felle ogen. Oefenen met felle blik is typisch Chinees en gecombineerd met vuiststoten oefent het de concentratie. Deze oefening bouwt energie en kracht op.

Hielen lichten
Tot slot het hielen lichten welke in combinatie met diepe ademhaling het lichaam ontspant.