Je bent hier: Home > Qigong

HeWei JianPi Gong

De HeWei JianPi Gong is een van de qigong series van professor Zhang Guangde uit het Daoyin Yangsheng Gong systeem. Deze oefeningen zijn uitstekend voor maag en milt.

和胃建脾功

Hieronder staat een geauthoriseerde versie. Goedkeuring verleend door de Europese YangSheng Gong Association. Onder stappen wordt verstaan dat een inademing één stap is en de uitademing ook één stap. Dit geldt voor alle daoyin yangsheng gong series.


I. De tanden klapperen en het speeksel slikken

叩齒咽津 kouchi yanjin

fig1Voorbereiding
Sta rechtop met de voeten bij elkaar. Vouw de handen samen op de navel waarbij de rechterhand de linker bij de pols vasthoudt, de rechterduim drukt op NeiGuan van de linkeronderarm. De lippen en tanden raken elkaar bijna.

Uitvoering
Inademing. Sluit zachtjes de lippen en de tanden los. Plaats de punt van de tong tegen de voortanden. Til de tenen op en ontspan de rechterhand.

Uitademing. Klap de tanden op elkaar met de punt van de tong neergekruld. Druk en wrijf ondertussen NeiGuan met de rechter duim, de tenen in de grond gehaakt. Herhaal in totaal 8 maal.

De tweede ronde is hetzelfde als de eerste maar met de handen verwisseld.

fig2Bij de achtste maal laat je de handen langs het lichaam hangen. Kijk recht vooruit.

Aandachtspunten: Aandacht in DanTian. Houd de mondholte leeg. Gebruik lichte tot veel kracht bij het klapperen van de tanden en het drukken op NeiGuan. Slik het speeksel meteen in.

 

 


II. Sterren uit de hemel plukken

摘星欢逗 zhaixing huandou

Uitvoering
Inademing. Haal de anus op en de billen in. Til de tenen op en draai het lichaam naar links. Tegelijkertijd draait de rechterarm naar binnen zodat de buitenste LaoGong op de rug van de hand tegen Mingmen drukt.
Draai de linkerarm naar binnen en til de linker hand op me de tijgerbek (het gedeelte tussen duim en wijsvinger) wrijvend over de buik en de borstkas. Kijk recht vooruit.

Uitademing. Draai het lichaam verder naar links. Ontspan de buik en de anus. Grijp de grond met de tenen. Draai de linkerhand verder naar binnen en strek deze verder langs het gezicht en maak een haakhand alsof je de sterren van de hemel plukt. De arm strekt zich en de pols blijft gebogen. De rechterhand blijft op Mingmen rusten. Kijk naar de linker hand.

Inademing. Haal de anus op en de billen in. Til de tenen op en draai het lichaam naar rechts. De linker handpalm is naar boven met gespreide vingers naar achteren. Houd de rechterhand op zijn plaats. Kijk naar de linkerhand.

Uitademing. Draai het lichaam terug naar de uitgangspositie. Ontspan de buik en anus. Grijp de grond met de tenen. Tegelijkertijd draait de linkerhand in een boog terug zodat hij weer langs het lichaam hangt. Ook de rechterarm hangt weer terug. Kijk recht vooruit.

Herhaal 1 t/m 4 maar nu naar rechts.

Herhalingen: twee tot vier rondes wordt aanbevolen. Bij de laatste, 8e stap, maak vuisten en plaats ze in de zij, met de holle zijde omhoog. Kijk recht vooruit.

Aandachtspunten:
Aandacht in dantian. Bij het plukken van de sterren strek het lichaam. Maak een haakhand door de pols op te tillen.

3-9

 


III. Titaan tilt het gewicht

霸王举碇 bawang juding

Inademing. Haal de anus op en de billen in. Verschuif het gewicht naar de rechtervoet, en zink in rechts. Maak een grote stap met de linkervoet. Tegelijkertijd draaien de vuisten open en til je de rechterpalm op tot de hoogte van de borstkas, de vingers wijzen naar links, en de linker palm tot de hoogte van de buik, vingers wijzen naar rechts . Beide palmen omhoog gericht, 20cm uit elkaar. Kijk naar de rechterpalm.

Uitademing. Ontspan de buik en anus. Verschuif het gewicht naar het midden tussen beide benen en ga zitten, tenen grijpen de grond. De rechterarm draait tegelijkertijd naar binnen en duwt naar boven, boven het hoofd met vingers naar links en de arm licht gebogen. Draai de linkerarm naar binnen en duw naar beneden met de linkerpalm, vingers wijzen naar rechts. De armen zijn op een natuurlijke manier gestrekt. De armen zijn gestrekt in tegengestelde richting alsof men een zware kookpot met een enkele arm tilt. Kijk recht naar voren.

Inademing. Haal de anus op en de billen in. Ontspan de tenen en verschuif het gewicht naar de rechtervoet. Zink in rechts en laat het linkerbeen zich uit zichzelf strekken. Tegelijkertijd gaat de rechterhand naar beneden met de palm neerwaarts en de arm zich strekkend. De linkerhand duwt omhoog en de arm strekt zich eveneens, totdat beide zich op borstkas niveau bevinden op een afstand iets breder dan schouderbreedte. Kijk recht naar voren.

Uitademing. Ontspan de anus en de buik. Haal de linkervoet dichtbij de rechter en strek de benen. Grijp de grond met de tenen. Maak tegelijkertijd vuisten en plaats ze in de zij. Kijk recht naar voren. [fig 11]

Stappen 5 t/m 8 zijn hetzelfde als 1 t/m 4 maar in de andere richting.

Twee tot vier herhalingen wordt aanbevolen.

Aandachtspunten:
Wanneer je zit, ontspan je het middel , de heupen iets gekanteld, de dijen bijna evenwijdig aan de aan  grond en tenen wijzen naar voren. Gedachte zetelt in Dantian.

 


IV. Rocvogel drukt haar krop

大鹏轧嗉 dapeng yasu

Inademing. Haal de anus op en de billen in. Draai het lichaam iets naar links. Verander ondertussen de linkervuist naar een open palm en beweeg deze naar het meest linkse kwadrant van de buikstreek, met vingers naar beneden wijzend. Kijk naar linksvoor.

Uitademing. Ontspan de buik en anus. Draai langzaam het lichaam naar links. Masseer tegelijkertijd de buik met de muis van de linker palm alsof je de hand in een jaszak steekt. Kijk recht vooruit.

Inademing. Haal de anus op en de billen in. Draai het lichaam verder naar rechts. Open de rechter vuist, vingers wijzen naar beneden. Breng de linkerpalm verder naar beneden en naar links, masserend alsof je de hand in een jaszak steekt. Kijk recht vooruit of sluit de ogen licht.

Uitademing. Ontspan de buik en anus. Masseer naar beneden en naar links met de muis van de rechter palm alsof je de hand in een jaszak steekt, en masseer omhoog met de pink van de linker palm alsof je de buik ondersteunt om de peristaltische beweging van de spijsverteringsorganen te versterken. Kijk naar links/voor.

Stappen 5 t/m 8 zijn gelijk aan stappen 1 t/m 4. Voer tweemaal uit.

Op de achtste stap in de tweede ronde, leg je beide handen op de navel met de linkerhand onder en de LaoGong punten op elkaar.

In de derde ronde masseer je met de klok mee, beginnend met een kleine cirkel en geleidelijk groter wordend. Kijk recht vooruit.

In de vierde ronde wissel je de handen en masseer je tegen de klok in volgens dezelfde routine als beschreven voor de derde ronde.

Tegen het einde van de achtste stap in de vierde ronde houdt je beide handen bij de dijen met de palmen naar beneden en de vingers naar voren wijzend. Kijk recht vooruit.

Herhaling: vier rondes zijn vereist.

Aandachtspunten:
Bij het masseren met “de hand in een jaszak steken” draait het bovenlichaam mee met de massage beweging en de twee handen bewegen harmonieus samen. Bij het cirkelvormig masseren gebruik je de kracht van de muizen van beide palmen en de buik druk je iets naar buiten. Aandacht in dantian.

 


V. Reus speelt met de bal

金刚揉球 jingang rouqiu

Inademing. Haal de anus op en de billen in. Verschuif het gewicht naar het rechterbeen en buig de rechterknie iets. Neem een grote stap naar links met de linkertenen naar voren. Cirkel beide armen naar binnen en duw met beide palmen omhoog tot schouderhoogte, de handpalmen naar achter. Kijk naar de linkerpalm.

Uitademing. Ontspan de buik en anus. Verschuif het gewicht naar en zink met de tenen de grond grijpend. Draai de armen naar buiten en beweeg de palmen naar boven en voren. Wanneer de palmen op schouderhoogte komen, maak vuisten en stoot naar voren in een hoek van 45 graden t.o.v. het lichaam met de holle zijde naar elkaar en de armen gestrekt. Kijk naar beide vuisten.

Inademing. Haal de anus op en de billen in. Draai het bovenlijf naar links met het middel als de verticale as waardoor de linkervuist iets naar boven en achter beweegt. Strek beide armen op een natuurlijke wijze. Kijk naar de linkervuist.
Uitademing. Ontspan de buik en anus. Draai het bovenlijf naar rechts met het middel als de verticale as waardoor de rechtervuist iets naar boven en achter beweegt. Strek beide armen op een natuurlijke wijze. Kijk naar de rechtervuist.

Stappen 4, 5 en 6 zijn identiek aan stap 3.

Inademing. Haal de anus op en de billen in. Verschuif het gewicht naar de rechtervoet en zink iets in het rechterbeen. Strek het linkerbeen. Maak ondertussen vuisten en draai beide armen naar binnen. Beweeg de armen zijwaarts en omhoog in een boog tot ze gelijk zijn aan de schouders. Draai dan de armen naar buiten en de palmen naar voren, de vingers iets naar boven gericht. Kijk naar de rechterpalm.

Uitademing. Ontspan de buik en anus. Haal de linkervoet terug naast de rechter en strek beide benen. Tegelijkertijd zwaai je de armen omhoog voorlangs ineen boog en neer langs de zij van je lichaam met beide palemen neerwaarts duwend en vingers naar voren gericht. Kijk recht naar voren.

De tweede ronde is hetzelfde als de eerste, maar in de andere richting.

Herhalen:
Vier rondes wordt aanbevolen.

Aandachtspunten:
Breng de aandacht in dantian. Ontspan het middel en houd het bekken licht gekanteld in stap 3: overtuig je ervan dat de organen in de buik met de draaiing van het middel meedraaien. Grijp de grond met de tenen bij de inademing en ontspan de tenen bij de uitademing.

 


VI. Tikken tegen het zhusanli punt

捶叩三里 chuikou sanli

Strek het rechterbeen terwijl je het linkerbeen optilt met de tenen natuurlijk naar beneden hangend. Tik ondertussen beide zijden van het linkerbeen met de palmen (de linkerpalm tikt tegen Zhusanli en de rechterpalm tegen Yinlingquan). Zet dan langzaam het linkerbeen terug op de grond.

Doe hetzelfde als  in stap 1 maar dan met het andere been. Herhaal deze twee stappen tot 8 stappen.

De tweede ronde is hetzelfde als de eerste met dit verschil dat de palmen vuisten worden voor kloppen in plaats van tikken.

Herhaling:
Twee tot vier rondes wordt aanbevolen. Tegen het eind van de achtste stap in de laatste ronde zet je de twee voeten dicht bij elkaar na het slaan op Zhusanli. Sta rechtop met de armen natuurlijk langs het lichaam. Kijk recht vooruit.

Aandachtspunten:
De kracht voor tikken en kloppen verschilt per persoon. Over het algemeen verandert het van licht naar stevig. Je aandacht breng je naar Zhusanli. Adem uit bij het kloppen en adem in bij het laten zakken van het been en het zwaaien van de armen.


VII. Het lichaam bekloppen als een hamer slingerend in de wind

迎風摆锤 yingfeng baichui

Maak een stap naar links met de linker voet. Maak ondertussen losse vuisten en zwaai ze eerst naar links met het middel als de as, de holle zijde klopt p het gebied nabij TianShu naast de navel, en de linkervuist klopt het gebied nabij Dachangshu of het Weishu punt.

Volg dezelfde handeling als in stap 1 maar in de andere richting. Voor één ronde herhaal je deze stappen tot acht.

Bij de achtste stap van de tweede ronde plaats je beide voeten dicht bij elkaar en ga je rechtop staan.

Herhaling:
Twee rondes wordt aanbevolen.

Aandachtspunten:
Ontspan het hele lijf. Pas het bekloppen aan zodat het aangenaam en plezierig blijft. Adem in bij het draaien van de vuisten en adem uit bij het kloppen. Vermijd deze oefening kort na een maaltijd. Af te raden bij zwangerschap. Guanyuan aan de voorkant en Shenshu op de rug hebben invloed op diabetes. Voor personen met constipatie, aambeien of rectale prolaps beklopt men het sacrale gebied. Aandacht in Dantian.


VIII. Witte kraanvogel spreidt haar vleugels

白鶴涼翅 baihe liangchi

Inademing. Haal de anus op en de billen in. Draai beide armen naar binnen. Plaats beide handen nabij Dantian met de Hegu punten tussen duimen en wijsvingers dicht tegen het lichaam drukkend. Kijk recht vooruit.

Til langzaam de hielen van beide voeten op en trek de handen omhoog langs de Ren meridiaan, de armen buigen in een boog met de ellebogen hoger dan de schouders en de vingers naar beneden wijzend. Kijk recht vooruit.

Uitademing. Ontspan de buik en anus. Draai beide armen naar buiten en zwaai de palmen in een boog naar boven en voren. Strek beide armen me de palmen naar boven en de vingers naar voren. Kijk recht vooruit.
Zwaai vervolgens de palmen naar beneden en laat de hielen langzaam zakken. De armen hangen op natuurlijke wijze naar beneden. De palmen naar voren en de vingers naar beneden. Kijk recht vooruit.

Inademing. Haal de anus op en de billen in. Strek de benen en til de hielen op. Draai ondertussen beide armen naar binnen en zwaai ze in een boog zijwaarts omhoog tot boven het hoofd als een witte zwaan die haar vleugels opent, met de palmen naar boven en de vingers naar elkaar wijzend. Kijk recht naar voor.

Uitademing. Ontspan de buik en anus. Laat de hielen langzaam zakken en laat de palmen zijwaarts zakken en kom tot de staande positie, de handen hangen natuurlijk naar beneden. Kijk recht vooruit.

Stappen 5 t/m 8 zijn gelijk aan stappen 1 t/m 4.
Herhalingen:
Twee tot vier rondes wordt aanbevolen.

Aandachtspunten:

Aandacht in Dantian. Ontspan het lichaam en sta ontspannen. Zwaai de armen op een rustige manier en gecoördineerd met de adem. Aan het eind van de laatste stap, leg je beide handen op Dantian en neem je rust. Laat ze dan op natuurlijke wijze langs het lichaam hangen.