Je bent hier: Home > Qigong

Reguleren van het lichaam

Oefeningen ter voorbereiding (van prof Zhang Guangde)

导引

 

Staan in Wu Ji met gesloten voeten (pilaar)

De handen met vingers in mekaar gestrengeld tot boven het hoofd, inademen.

Handen omkeren en naar boven drukken, mee naar boven kijken en uitademen.

Hoofd terug recht, naar links buigen en inademen. Terug naar het midden en uitademen.

Hoofd terug recht, naar rechts buigen en inademen. Terug naar het midden en uitademen.

 

Inademen en de romp naar links draaien. Uit, terug in het midden.  In, naar rechts draaien, Uit, terug in het midden.

Inademen en de romp naar achter neigen, uitademen en terug in het midden.

Vanuit de heupen naar beneden gaan en verder uitademen.  Blijf naar voor kijken.

Inademen en handen naar hielen toe brengen links.  Uit, terug in het midden.

Inademen en handen naar hielen toe brengen rechts.  Uit, terug in het midden.

Hurken zo diep als je kan.

Benen strekken, handen blijven op de grond of zo laag mogelijk. 
Enkels vastnemen en met duimen naar binnen wringen.
Dan langzaam, wervel voor wervel terugkeren naar beginpositie, handen los van de benen.

Bovenstaande nog tweemaal herhalen.

Driemaal een vliegbeweging maken, met armen tot schouderhoogte zijwaarts en terug.

Inademen bij armen heffen, uiadement bij neerwaarts bewegen.

Met dank aan Ivo Melotte en Hilda Cardinaels