Je bent hier: Home > Qigong

太極尺 - Taiji Ruler Qi Gong

Taiji Ruler (Taiji Chih 太極尺) is een serie die gebruik maakt van de Chi, de ruler.
De ruler (taiji chih) is een welkome aanvulling op het ontwikkelen en activeren van je Dantian. De ruler lijkt op het handvat van een chinees zwaard en wordt tussen de handen gehouden op de Laogong(P8) punten.

Chen Xiyi

De Taiji stok (Taiji bang) en Taiji ruler (taiji chih) routines komen volgens de overlevering van Chen Dan, een taoist uit de Huashan bergen, een oorsprong dus van meer dan 1000 jaar. Chen Dan wiens vroegere naam Chen Xiyi was worden ook de 24 seizoensoefeningen (Chen Xiyi ershisiqi daoyin zuogong tushi 陳希夷二十四氣導引圖勢) en de Zes Harmonië Acht Vormen (Liuhebafa 六合八法拳) toegeschreven.

Oefeningen:

1. Wuji
Plaats de Ruler voor de middelste dantian, ongeveer een handbreedte vanaf de kleding. Voeten staan op schouderbreedte. Ontspan alles, plaats de tong tegen de bovenkant van het verhemelte. Blijf drie minuten zo staan.

2. Qi verzamelen en intern reinigen
Herhaal 18 keer. Begin bij het middelste dantian. Reik naar voren en boven totdat de ruler boven het hoofd is met de inademing, cirkel naar binnen en neer, vlak langs het voorhoofd. Druk dan neer bij het uitademen, stop ter hoogte van de knie. Ontspan dan en strek het lichaam door de voeten in de aarde te drukken terwijl de ruler naar dantian hoogte beweegt. Geen ademing. Intentie stuurt qi naar Yongquan. Sluit drie maal en sta kort in wuji.

3. Dantian ademing
Herhaal 18 keer. Begin met de armen gestrekt vóór de middelste dantian. Breng dan de ruler naar binnen terwijl je inademt in dantian, adem dan uit vanuit mingmen terwijl je de ruler van je af beweegt. Sluit drie maal en sta kort in wuji.

4. Qi laten vallen
Herhaal 18 keer. Begin bij het middelste dantian. Breng de ruler omhoog tot aan het borstbeen, adem in, laat dan het gewicht en de ruler vallen tot de knieën, niet verder, samen met een uitademing. Met een ‘ha’ geluid laat je je hele lichaam ontspannen. NB intentie drukt het gewicht naar Yongquan. Sluit drie maal en sta kort in wuji.

5. Peng
Herhaal 18 keer. Begin bij het middelste dantian. Duw de ruler in een boog omhoog van je gezicht af bij het uitademen, tot een maximale hoogte net boven de wenkbrouwen, met je vingers in Yang. Draai de beweging om en breng de ruler weer naar het middelste dantian, ontspan en adem uit, met vingers in Yin. Sluit drie maal en sta kort in wuji.

6. Ji
Herhaal 18 keer. Begin bij het middelste dantian. Breng de ruler tot op borstbeenhoogte en duw horizontaal van je af bij uitademing, vingers in Yang, mingmen vergroot zich (opent zich). Trek terug en ontspan, breng de ruler naar het borstbeen, in een cirkel naar het middelste dantian, vingers in Yin.
NB. Houdt het bekken licht gekanteld! Sluit drie maal en sta kort in wuji.

7. An (druk)
Herhaal 18 keer. Start bij het middelste dantian, beweeg hem dan tot aan het borstbeen, duw dan samen met het uitademen tot aan de knieen, met de vingers in Yang. Ontspan en breng de ruler weer naar het middelste dantian door de voeten in de aarde te drukken, vingers in Yin. Sluit drie maal en sta kort in wuji.