Je bent hier: Home > Qigong

太极气功十八式 - Taijiqigong shibashi

De Tàijíqìgong shibashi, ook wel Shi-ba-shi gespeld - heeft vele andere benamingen zoals de 18 houdingen, de 18 bewegingen, de set van 18 en de 18 oefeningen.
De qigong werd in 1982 in Shanghai ontwikkeld door Taiji Meester He Weiqi (He Wei Chi) en Qigong Meester en healer Lin Hou Sheng. De routine combineert elementen uit de Taiji Yang vorm en traditionale adem- en bewegings-oefeningen uit Qigong.

Er zijn veel verschillende beschrijvingen beschikbaar. Hieronder mijn persoonlijke beschrijving van de uiterlijke bewegingen. Als eerste een video met de uitvoering uit 2012 met Ad Commeren.


1. Openingsvorm voor het reguleren van de adem
(qi3 shi4 diao4 xi1   起势调息)

 

Sta ontspannen met voeten op schouderbreedte en laat de schouders los. Zink zodat de handen ter hoogte van de bovenbenen zijn. Lange onderrug en gecentreerd, breng dan langzaam de armen omhoog tot schouderhoogte terwijl je in ademt. De polsen los en de handen hangen naar beneden.

Dan met het laten zakken van het lichaam en het buigen van de knieën, zakken de armen weer terwijl je uitademt. De palmen zijn naar buiten gericht, met vingers omhoog alsof je langs de stam van een boom gaat.

Let op het recht naar beneden zinken met ontspannen schouders.

Herhaal zes keer.

Hoge bloeddruk, onregelmatige hartslag en zwakke knieën.

2. Openen en verruimen van de borstkast (kai4 kuo4 xiong1 huai2 开阔胸坏)

Sta ontspannen rechtop met rechte benen, en til de handen op tot voor de borst.

Spreid de armen zijwaarts terwijl je de borstkast opent en inademt. Beweeg de hand en pols als een vissenstaart. Breng de handen terug voor de borstkas op schouderbreedte. Laat de armen dan weer zakken tot de handen bij de bovenbenen zijn, terwijl de benen zich buigen en u uitademt. Hierbij zijn de vingers omhoog gericht en de intentie zoals bij 1.

Opent de borstkas en de polsplooi.

Herhaal zes maal.

Astmatische problemen, bronchitis, nervositeit en versterkt het hart. Opent de polsplooi voor hart en long meridiaan.

3. Dansen met regenbooglinten (hui1 wu3 cai3 hong2  挥舞彩虹)

Til beide handen op tot voor de borstkast, strek de benen en breng beide handen tot boven het hoofd en strek de armen. Palmen naar elkaar gericht.

Verschuif het gewicht naar het rechter been, buig de knieën - strek het linkerbeen. (Adem in) Breng de linkerhand neer tot horizontaal in de zij, met de palm opwaarts.

Buig de rechterarm in een boog met de palm boven het hoofd, en terwijl het lichaam zijwaarts schuift, adem in. Contact vanuit LaoGong met BaiHui. Laat de onderste pols vallen.

Herhaal aan de andere zijde, uitademend, vloeiend van zijde naar zijde glijdend in een vloeiende beweging. Zes maal aan beide zijden.

Goed bij rugklachten, vermindert vet aan de zijkant van het lichaam. Rekt galblaas meridiaan.

4. Cirkel met de armen en scheid de wolken (lun2 bi4 fen1 yun2 轮臂分云 )

Buig beide knieën, plaats tegelijkertijd beide handen voor je, palmen omhoog gericht. Breng de armen tot boven het hoofd en spreid ze, alsof je de wolken boven je uit elkaar trekt, cirkel zijwaarts en breng ze terug tot voor DanTian.

Wanneer de armen neer gaan, buigen de knieën en strek ze bij het scheiden; de palmen cirkelen naar buiten en opwaarts gericht boven het hoofd.

Herhaal zes maal.

Schouder en elleboogproblemen, onregelmatige hartslag, verkrampte ademhaling, versterkt de onderrug, de benen en het middel. Hart en long meridianen.

5. Staand op de plaats met de onderarmen rollen (ding4 bu4 juan3 gong1 定步卷肱 )

Gelijk aan de "Duw de aap" beweging in Yang stijl. Maar dan zonder de stappen naar achter. De rechterarm cirkelt omlaag, naar achter en cirkelt langs het rechteroor om vandaar te duwen richting linkerhand. Hierna cirkelt de linkerarm omlaag om de beweging te herhalen. Duw de energiebal van de voorste handpalm af. Bij de opening voorstellen dat er een hele grote bal ligt op de beide palmen.

Herhaal zes maal.

Schouder, arm en polsproblemen, RSI, koude handen. Astmatisch en bronchiale problemen.

6. Roeien in het midden van het meer (hu2 xin1 hua2 chuan1 湖心划船)

Buig iets voorover terwijl de armen gestrekt worden tot bij de knieën, beweeg de armen dan naast u draai palmen naar buiten, cirkel de armen naar achter en boven en herhaal zes maal. Bij het neerwaarts gaan voorstellen dat u iets langzaam naar beneden trekt.

Maag en darm problemen, spijsvertering. Stimuleert de levendigheid. Dikke en dunne darm.

7. De bal optillen voor de andere schouder (jian1 qian2 tuo1 qiu2 肩前托球)

Sta met uw armen langs de zijde, draai naar links en draai de rechterarm omhoog en naar links. De linkerhand is ter hoogte van de zij als het ware rustend op een tafel of op het water oppervlakte. De rechter is ter hoogte van de kruin na de beweging alsof u een bal opgooit. Draai de rechterpalm naar buiten, en trek neer.

Doe hetzelfde met de linker en herhaal zes maal.

Nervositeit, stress, geeft innerlijke rust en helpt het herstel na vermoeidheid.

8. Draai je lichaam en kijk naar de maan (zhuan3 ti3 wang4 yue4 转体望月)

Draai naar links draai beide armen mee. De linkerhand is ter hoogte van de ogen, de rechterpalm op ellebooghoogte. Draai de linkerpalm naar beneden en trek neer, beide armen cirkelen naar beneden tot voor de knieën. Laat daar los. Draai door naar rechts en herhaal.

Herhaal zes maal.

Versterkt de spieren en vermindert het vet in de flanken. Versterkt het middel.

9. Draai met het middel en duw met je handpalm (zhuan3 yao1 tui1 shou3 转腰推手)

Handen in de zij met palm op, strek de linkerarm naar rechts, palm naar voren, vingers op. Draai de pols en haal de hand terug met de palm op. Idem voor rechts. Sturing door de voeten.

Herhaal zes maal.

Pijn in de rug of knieën, versterkt de milt en maag, voedt dan tian.

10. Wuif handen als wolken in ruiterzit (ma3 bu4 yun2 shou3 马步云手)

Bij nervositeit, ontstekingen, spijsvertering klachten.

Zink in rechts en stap uit tot ma bu. Deze oefening is hetzelfde als 'Wuif handen als wolken' in de Yang stijl vorm. Alleen blijft u op de plaats staan in ma bu, draaiend in het middel. Kijk in de bovenste handpalm die op ooghoogte langskomt.

Herhaal zes maal.


11. Schep de zee en kijk naar de hemel (lao1 hai3 guan1 tian1 捞海观天)

Stap met links naar voren uit in gong bu, buig het lichaam naar voren breng de handen naar de knie. Adem in en schepde Qi. Armen cirkelen zijwaarts tot boven het hoofd, terwijl u gewicht naar achter brengt, kijk naar de handen boven u. Armen cirkelen terug, met palm naar buiten. Adem uit.

Driemaal met links voor, en drie maal met rechts voor.

Pijn in de rug of benen, vermindert maagvet. Versterkt de maag en darmfunctie.

12. Duw de golven en help de branding (tui1 bo1 zhu4 lang4  推波助浪)

Sta in linkse gong bu. Haal de golf naar u toe in een onderste halve cirkel beweging, grijp deze en duw recht naar voren van u af. Het gewicht verplaatst zich van voor naar achter.

Driemaal met links voor, en drie maal met rechts voor.

Vermindert stress, bij leverontsteking, borst en adempijn.

13. Als een vliegende duif die zijn vleugels spreidt (fei1 ge1 zhan3 chi4 飞鸽展翅)

Open en sluit de armen met wisselend gewicht van voor naar achter. Wanneer de armen openen inademen, uitademend op het sluiten van de armen. Bij het openen is het gewicht op het achterste been met de voorste tenen op. Bij het sluiten is het gewicht voor, met de hiel van de achterste voet op.

Driemaal met linkervoet voor, wissel en drie maal met rechtervoet voor.

Herhaal zes maal.

Leverontsteking, spanning in de borststreek, versterkt de longen en de ademfunctie.

14. Strek je arm met een krachtige vuist (shen1 bi4 chong4 quan2 神臂冲拳 )

Sta in kai li bu. Beide vuisten in de zij. Draai de linkervuist schuin weg, met de rug boven. Haal dan bij de inademing de vuist terug terwijl de vuist draait. Duw dan de rechtervuist uit, idem als links. De draaiing van de vuist is gesynchroniseerd met de uitstrekking. Op het moment dat de arm op zijn verste punt is, is de draaiing ook compleet. Sturing door de voeten. Pas op dat de ellebogen laag blijven.

Herhaal zes maal.

Ademhalingsklachten, verbetert de algemene conditie. Voedt DanTian.

15. De grote wilde gans in volle vlucht (da4 yan4 fei1 xiang2 大雁飞翔)

Haal voet bij tot schouderbreedte. Adem in. Zink en kruis polsen ter hoogte van de knieën. Laat de polsen vouwen zoals bij een vissenstaart. Met brede zwaai zijwaarts tot boven de kruin, palmen naar boven. Cirkel naar beneden, adem uit en zink mee.

Herhaal zes maal.

Verhelpt hoofdpijn, stress en depressie.

16. Draai als het reuzenrad (huan4 zhuan3 fei1 lun2 环转飞轮)

Draai linksom met de palmen naar elkaar toe en maak een grote cirkel. LaoGong punten met elkaar verbinden. Bij het omhoog gaan inademen, neerwaarts uitademen. Het hoofd maakt contact met de hemel en blijft boven de billen. Laat los tussen de knieën en zink zodanig dat het hoofd altijd hoger blijft dan het achterwerk. Pas op voor een geknikte nek.

Driemaal met links om, en drie maal met rechts om.

Versterkt de rug en benen. Bij elleboog en schouderklachten. Vermindert vet aan de flanken.

17. Trappelstap stuit de bal (ta4 bu4 pai1 qiu2 踏步拍秋)

Til je linkerknie op en tegelijkertijd je rechterarm. Plaats linkervoet in zijn geheel op de grond terwijl de hand neerkomt ter hoogte van Dan Tian. Laat linkerhand verder dalen en herhaal nu met rechterknie en linkerarm.

Aandacht voor de verbinding tussen LaoGong en YongQuan. Herhaal zes maal.

Herstel na oververmoeidheid, ontspant armen en benen

18. Met de handpalmen neerdrukken en kalm worden (an4 zhang3 ping2 qi4 按掌平气)

Schep Qi laag, til met de palmen opwaarts tot bij de ogen, draai palmen en duw zachtjes neer tot Dan Tian. Herhaal zes maal.

Maag en darmklachten, hart en hoge bloeddruk. Stabiliseert de Qi en de geest. Brengt hart en adem tot rust.