Je bent hier: Home > Qigong

养生功 - Yang Sheng Gong

Daoyin yangshenggong (Daoyin het leven-voedende oefeningen) is het resultaat van een lang en diepgaand onderzoek van de oude daoyin technieken, uitgevoerd door professor Zhang Guangde van de Beijing Physical Education University.

De zachte, vloeiende en harmonieuze bewegingen zijn gericht op het verbeteren van de energie circulatie in het gehele lichaam, het losmaken van de gewrichten, het tonifiëren en voorzien van zuurstof van de spieren en het ontspannen van het zenuwstelsel.

Daoyin beperkt zich niet enkel tot het gezondheidsaspect. Dankzij de diepe concentratie, de aandacht voor ademhaling en beweging is daoyin ook een schitterende methode voor zelf-ontplooing en innerlijke groei. Door daoyin kunnen we een diep verband leggen tussen lichaam en geest en zo de innerlijke harmonie herstellen die zo vaak in ons dagelijks leven wordt verstoord.

Een van de oefenseries is de Daoyin Bao Jian Gong (voor extra aandachtspunten: Daoyin Extra ). Er zijn verschillende andere series gebaseerd op het onderzoek, zoals de longserie en de 49 meridiaanoefeningen.

Daoyin yangshenggong is gebaseerd op "Vijf Fasen" en "Drie Harten" (san xin 三 心 ).

Vijf Fasen en de Drie Harten

De "Vijf Fasen" zijn:

1. systematisch xitong xing
2. wetenschappelijk kexue xing
3. effectiviteit shixiaoxing
4. artistieke expressie yishu xing
5. het grote verspreiden guangfan shiying xing

De "Drie Harten" zijn:

1. het pure hart zhen xin
2. het enthousiaste hart re xin
3. het geduldig hart nai xin

De "Vijf Fasen" verwijst naar de criteria die nodig zijn voor de samenstelling van de oefeningen.

Daoyin yangshenggong is een compleet trainings systeem, zich niet beperkend tot een enkel oefen patroon of een enkel doel. De totstandkoming van elke oefening werd op een systematische wijze uitgevoerd. Voor zover mogelijk werd niets genegeerd bij de opbouw van de daoyin routines.

Het heeft een "wetenschappelijk" element omdat de bedenker, door het samenstellen van de enkelvoudige routines, niet passief de oude traditie doorgeeft maar ook veel aandacht heeft voor het onderzoeken en het testen van de wetenschappelijke principes van de oefeningen.

"Effectiviteit" omdat de oefeningen opgesteld door professor Zhang waren gebaseerd op objectieve principes welke effectief bleken ook volgens moderne wetenschappelijke normen.

"Artistieke expressie" omdat de verschillende vormen niet alleen een pragmatisch doel hebben maar ook een belangrijke rol spelen bij zowel de esthetische aen artistiek model in geestelijk en fysieke expressie.

"Het grote verspreiden" betekent dat de bedenker ernaar gestreefd heeft het hoogst haalbare compromis te bereiken tussen technische, pedagogische eisen en variatie. Hierdoor schiep hij oefeningen die niet saai, repeterend of gecompliceerd zijn maar relatief eenvoudig, gevarieerd, elegant, mooi en met een passende lengte en intensiteit.

De "Drie Harten" verwijst naar de geesteshouding van de Daoyin beoefenaar.

"Puur Hart" betekent dat de beoefenaar een puur en onbedoezelde houding heeft ten aanzien van de discipline en de training; hij zal zich los moeten maken van elke vorm van conditionering, zorgen, twijfel of argwaan. Dit is de beste houding om te leren. Een puur hart en een oprechte geest zijn de voorwaardes voor een beter leven met onszelf en met anderen, en biedt de mogelijkheid om het onderricht snel op te nemen.

"Enthousiast Hart" betekent een enthousiaste houding bij de studie, het oefenen en het leren. Enthousiasme is een uitstekende motor voor het leren, het verrijkt het leven en het maakt ons als persoon actiever en dynamischer, en het helpt ons ook moeilijke momenten te overwinnen.

"Geduldig Hart" is een essentieel vereiste voor het leren van elke discipline en zeker voor het leren van een veeleisende kunst als Daoyin. "Geduldig" betekent geduld hebben met onszelf en met anderen. Daoyin verlangt van ons dat we geduld kweken, een noodzakelijk maar tegenwoordig vaak miskende deugd.