Je bent hier: Home > Qigong

易筋經 Yi Jin Jing

boddhi

Het Boek der Soepele Spieren

Deze gezondheid-opbouwende oefening komt uit het klassieke China, haar doel is het versterken van de spieren en pezen.
Door onderzoek vond men dat de Yi Jin Jing uit de oefenseries die tijdens de Qin (221-206 BC) en Han (206 BC - 220 AD) dynastieën werden geoefend ontstond.



Volgens de legende populariseerde de monnik Bodhidharma, de stichter van Zen in China, deze serie. Daarna ontwikkelden de monniken in de Shaolin Tempel ze verder en gebruikten ze het om gezondheid te bevorderen.
De nieuwe samenstelling voor Health Qigong verlichaamt de essentie van traditional Yi Jin Jing in 12 oefeningen. Het werd ontwikkeld, vereenvoudigd en gestandaardiseerd met toepassing van moderne theorieën en gezondheidsmethodes, om te komen tot een samenhangend en vloeiend systeem. Daarom heeft het ook opvallende effecten op de gezondheid.

Yijinjing verenigt Yi (intentie) met Lì (kracht), bewustzijn (yang) en spierkracht (yin). De geest is vrij van gedachtes, correcte en rustige houding, de adem is rustig. Interne en externe bewegingen zijn op elkaar afgestemd, beweging en ontspanning. Het externe wordt versterkt, innerlijk wordt gezuiverd: vereniging van geest en materie.

Vijf regels voor Yijinjing:

Aanbid een stok


Sta rechtop en houd de armen gebogen voor de borst.
Adem op een natuurlijke manier in en uit en probeer je zoveel mogelijk te ontspannen.
Doe dit 1 minuut lang.

Omarm de zon

Sta op je tenen met beide armen horizontaal naast je lichaam op schouderhoogte.
De ogen zijn op één punt gefixeerd (niet knipperen). Het hart is rustig en je ademt op een natuurlijke manier geluidloos in en uit.
Doe dit een halve minuut.

Ondersteun de Hemelen


De handen worden tegelijkertijd boven het hoofd gehouden met de handpalmen omhoog.
Kijk omhoog. Sta op je tenen.
Doe dit een halve minuut.

Verwissel de Sterren


Til de rechter arm omhoog en volg deze beweging met de ogen en het hoofd. De palm wijst omhoog en kijk naar de binnenkant van je onderarm.
Doe dit een halve minuut en wissel dan van arm.

Trek de Staarten van de Negen Koeien

Strek het linkerbeen naar achter en kom tot boogstand. Breng de rechtervuist met kracht in een boog in de richting van het hoofd. Volg met beide ogen de beweging.
Doe dit een halve minuut en wissel dan van kant.

Slaande Klauwen en Geopende Vleugels

De armen worden naar voren gestrekt voor het lichaam op borsthoogte. Breng daarna de armen met kracht achter het lichaam.
Herhaal zeven maal.

Negen geesten trekken hun messen


De linkerarm wordt achterwaards gebogen rond de nek en het rechteroor. De rechterhand is op de rug.
Doe deze oefening een halve minuut en wissel dan van arm.

Drie borden vallen op de grond


Sta in ruiterstand, duw de tong stevig tegen het gehemelte. De ogen staan opengesperd. Druk de handen stevig naar beneden en de handpalmen maken draaiende bewegingen alsof ze iets in de grond willen draaien. Bouw geleidelijk de duur van deze oefening op tot 1,5 tot 3 minuten.

De blauwe draak strekt zijn klauwen uit


Draai met hoofd en romp naar links. Steek de rechterarm met handpalm naar boven gekeerd uit en trek de linkerarm in. De kracht komt vanuit de schouder en de rug.
Herhaal 3x links en 3x rechts.

De hongerige tijger vangt voedsel


Ga op handen en voeten staan. Sta in een boogstand met de rechtervoet voor. Het hoofd is omhoog gericht, de borstkas naar voren. Laat de vingertoppen op de grond rusten. Hef het lichaam op en houdt de rug zo recht mogelijk.

Maak een buiging


Breng beide handen naar het achterhoofd. Buig de romp zodat het hoofd tussen de knieën komt. Strek het hoofd tussen de benen. Klem de tanden stevig op elkaar. Bedek beide oren en voer de Hemelse Trom uit.
Doe dit 15 tellen.

Kwispel met de staart


Duw met gestrekte benen de handen naar de grond. Hef het hoofd. Concentreer je op je DanTian, til je hielen en laat ze weer vallen. Doe dit 21 keer. Breng daarna de ellebogen 7x naar buiten.