Je bent hier: Home > Taijiquan

Vereenvoudigde Yang 24 vorm deel 2

二十四式太极拳全套演练

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8

Vorm 4 Borstel knie en draai stap naar links en rechts (左右搂膝拗步 zuo3 you4 lou1 xi1 ao4 bu4)

  1. Draai het torso een beetje naar links (8 uur), rechterhand beweegt naar beneden terwijl de linker naar boven beweegt. Draai torso naar rechts (1 uur), de rechterhand cirkelt langs de onderbuik en dan omhoog tot oor hoogte met de arm licht gebogen en de palm schuin naar boven gericht, terwijl de linkerhand eerst omhoog beweegt en dan in een neerwaartse boog, stoppend voor de rechterzijde van de borst, de palm wijst schuin naar beneden. Kijk naar de rechterhand.

  2. Draai torso naar links (9 uur). De linkervoet stapt voorwaarts naar 8 uur tot een linker boogstand. Tegelijkertijd gaat de rechterhand naar links langs het rechteroor en de draaiing van het lichaam volgend duwt naar voren op neushoogte met de palm naar voren, terwil de linkerhand naar beneden gaat en cirkelt rond de linkerknie om naast de linkerheup te stoppen met de palm naar beneden gericht. Kijk naar de vingers van de rechterhand.

  3. Ga op het rechterbeen zitten met gebogen rechterknie. Til de tenen van de linkervoet op en draai ze lichtjes naar buiten voordat de voet plat op de vloer geplaatst wordt. Buig het been langzaam. Draai het lichaam naar links (7 uur) en verschuif het gewicht naar de linkervoet en plaats de tenen op de grond. Tegelijkertijd draait de palm omhoog en met lichtgebogen elleboog naar links en zijwaarts tot op schouderhoogte, met de palm schuin naar boven, terwijl de rechterhand, de bewegiing van het lichaam volgend, een boog naar boven maakt en dan neerwaarts naar links, pauserend voor de linkerzijde van de borst met de palm schuin naar beneden. Kijk naar de linkerhand.

  4. Herhaal de bewegingen in 2), links en rechts verwisselend.

  5. Herhaal de bewegingen in 3), links en rechts verwisselend.

  6. Herhaal de bewegingen in 2), links en rechts verwisselend.

Aandachtspunten: houd torso recht terwijl handen naar voren duwend. Middel en heupen zijn ontspannen wanneer de palm naar voren duwt, houd schouders en middel los. Bewegingen van de palmen zijn gecoordineerd met die van middel en heup. Afstand tussen de hielen is niet meer dan 30 cm. Uiteindelijk kijkend naar 9 uur.


Vorm 5 Speel Pi'Pa (手挥琵琶 shou3 hui1 pi2 pa2)
  1. Beweeg de rechtervoet een halve stap voorwaarts naar de linker hiel toe. Ga op het achterste been zitten en draai het lichaam iets naar rechts (10-11 uur), het gewicht verschuivend naar het rechter been. Til de linker voet op en plaats deze naar voren waarbij de hiel op de grond komt en de knie lichtgebogen is om een linker lege stap te maken. Ondertussen beweegt de linker hand in een boog tot neushoogte, met de palm naar rechts en de elleboog iets gebogen. De rechter hand beweegt naar beneden tot het de binnenkant van de linker elleboog bereikt, met de palm naar links. Kijk naar de wijsvinger van de linkerhand.

Aandachtspunten: Lichaamshouding blijft rechtop en natuurlijk, de borstkas ontspannen en ellebogen en schouders laag. De beweging bij het optillen van de linkerhand is cirkelvormig. Bij het verplaatsen van een halve stap naar voren van de rechtervoet wordt deze langzaam geplaatst, de tenen als eerste. De gewichtsverplaatsing vindt gelijktijdig plaats met het tillen van de linkerhand. Uiteindelijk kijkend naar 9 uur.


Vorm 6 Duw de aap (左右倒卷肱 zuo3 you4 juan3 gong1)
  1. Draai torso iets naar rechts (11-12 uur). De rechterhand maakt een cirkelende beweging langs de onderbuik en opwaarts richting schouder met de palm omhoog en de arm lichtgebogen. Draai de linker palm om en plaats de tenen van de linkervoet op de grond. Kijk eerst naar rechts terwijl het lichaam in die richting draait, dan omdraaiend om naar voren te kijken naar de linker hand.



  2. Buig de rechterarm en beweeg deze langs het oor voordat het naar voren duwt met de palm voorwaarts. Trek de linkerhand terug totdat deze naast het middel is, met de palm naar boven. Tegelijkertijd til je de linkervoet iets op en neem een stap naar 3-4 uur, zet de voet langzaam neer met de tenen eerst. Draai de torso naar links (8 uur) en verschuif het gewicht naar het linker been om een rechtse lege stap te maken, waarbij de rechter voet draait op de tenen totdat de voet naar voren wijst.
    Kijk naar de rechter hand.



  3. Draai het torso een beetje naar links ( 6-7 uur). Tegelijkertijd gaat de linkerhand naar zijwaarts en omhoog tot schouderhoogte, terwijl de rechter palm naar boven wijst. De ogen kijken eerst naar links terwijl het lichaam die kant opdraait, draai dan zo dat je recht vooruit kijkt naar de rechterhand.
  4. Herhaal bewegingen in 2), met verwisseling van links en rechts.



  5. Herhaal bewegingen in 3), met verwisseling van links en rechts.
  6. Herhaal bewegingen in 2).



  7. Herhaal bewegingen in 3).
  8. Herhaal bewegingen in 2), met verwisseling van links en rechts.


    Aandachtspunten: bij het naar buiten duwen en naar binnen trekken gaan de handen niet in een rechte lijn maar in een boog. Bij het naar buiten duwen van de handen zijn middel en heupen ontspannen. Bij het naar achter stappen plaats je de tenen als eerste en daarna de gehele voet op de grond. Wanneer het lichaam draait, draai dan op de tenen van de voorste voet totdat het in een lijn komt met het lichaam. Afhankelijk van de richting waarin het lichaam draait, kijk eerst zijwaarts en draai dan totdat je naar de voorste hand kijkt. Uiteindelijk kijk je naar 9 uur.

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8