Je bent hier: Home > Taijiquan

Vereenvoudigde Yang 24 vorm deel 3

二十四式太极拳全套演练

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8

Vorm 7 Grijp de Mus bij zijn Staart --Links (左揽雀尾zuo3 lan3 qiao1 wei3)

  1. Draai torso iets naar rechts (11-12 uur). Tegelijkertijd beweegt de rechterhand zijwaarts en op naar schouderhoogte, met de palm naar boven terwijl de linkerpalm naar beneden is gericht. Kijk naar de linkerhand.



  2. Draai het lichaam iets naar rechts (12 uur). Houd de bal vast rechts, met de rechterhand boven. Tegelijkertijd til je de rechtervoet op en plaats deze met de tenen op de grond. Kijk naar de rechterhand.


  3. Draai het lichaam iets naar links (11 uur). De linkervoet maakt en stap naar voren richting 8-9 uur. Draai het lichaam iets verder naar links (11 uur) en buig het linkerbeen om een boogstand te maken. Ondertussen duwt de ronde linkerarm op schouderhoogte met de palm naar binnen. De rechterarm gaat langzaam naar beneden tot de hoogte van de rechterheup met de palm naar beneden gericht. Kijk naar linker onderarm.


    Aandachtspunten: houd beide armen rond bij het bewegen. Coördineer het scheiden van de armen, het ontspannen van het middel en het buigen van de benen.


  4. Draai het lichaam iets naar links (9 uur) terwijl de linkerhand naar voren reikt met de palm naar beneden. Breng de rechterhand naar boven met de palm draaiend totdat het onder de linker onderarm is. Draai dan torso naar rechts (11 uur) terwijl beide handen naar beneden trekken waarbij ze een kromme maken voor de onderbuik, eindigend met de rechterhand zijwaarts op schouderhoogte, palm omhoog, en de linker onderarm schuin over de borst gelegen met de palm naar binnen. Verschuif tegelijkertijd het gewicht naar het rechterbeen. Kijk naar de rechterhand.


    Aandachtspunten: Terwijl de handen naar beneden trekken, leun dan niet voorwaarts en voorkom een holle rug. De armen volgen het draaien van het middel en beweeg in een boog.

  5. Draai het lichaam iets naar links (10 uur). Buig de rechterarm en plaats de rechterhand in de linker vuist.
    Draai het lichaam nog iets verder naar links (9 uur). Druk beide handen langzaam naar voren met de rechter palm naar voren en de linker naar binnen. Houd de linker arm gebogen. Ondertussen verschuift het gewicht langzaam in het linker been tot een boogstand. Kijk naar de linkerpols.

    Aandachtspunten: Houd het bovenlichaam recht terwijl de handen naar voren duwen, de beweging van de handen gaan samen met het ontspannen van het middel en het buigen van het been.

  6. Draai beide handpalmen naar beneden wanneer de rechterhand over de linkerpols gaat en naar voren beweegt en daarna naar rechts, eindigend op dezelfde hoogte als de linker.
    Scheidt handen tot schouderbreedte afstand. Verschuif dan het gewicht naar het rechterbeen, met de tenen van de linkervoet iets op. Trek beide handen terug ter hoogte van de onderbuik met de handpalmen iets naar beneden en voren. Kijk recht vooruit.

  7. Verschuif het gewicht langzaam naar het linkerbeen terwijl de handen naar voren en iets omhoog met de palmen naar voren totdat de polsen op schouderhoogte zijn. Tegelijkertijd buigt de linkerknie naar een boogstand. Kijk naar voren.
    Uiteindelijk kijkend naar 9 uur.


 

Vorm 8 Grijp de Mus bij zijn Staart --Rechts (右揽雀尾 you4 lan3 qiao1 wei3)

 

  1. Ga zitten en draai torso naar rechts (12 uur), hetgewoichtverschuivend naar het rechterbeen en de tenen van de linkervoet naar binnen draaiend. De rechterarm maakt een horizontale boog naar rechts en beweegt dan neerwaarts langs de onderbuik en omhoog naar de linker ribben, een bal vast houdende houding met de linkerhand boven. Ondertussen schuift het gewicht naar het linkerbeen. Plaats rechtervoet naast de linker met de hiel op. Kijk naar de linkerhand.
  2. Herhaal bewegingen 2) van Vorm 7, met links en rechts verwisseld.
  3. Herhaal bewegingen 3) van Vorm 7, met links en rechts verwisseld.
  4. Herhaal bewegingen 5) van Vorm 7, met links en rechts verwisseld.
  5. Herhaal bewegingen 6) van Vorm 7, met links en rechts verwisseld.
  6. Herhaal bewegingen 7) van Vorm 7, met links en rechts verwisseld.

    Aandachtspunten : Dezelfde als voor Vorm 7. Uiteindelijk kijkend naar 3 uur.








1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8