Je bent hier: Home > Taijiquan

Vereenvoudigde Yang 24 vorm deel 4

二十四式太极拳全套演练

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8
Vorm 9 Enkelvoudige Zweep (单鞭 dan1 bian1)
  1. Ga zitten en verschuif het gewicht naar het linkerbeen terwijl de tenen van de rechter voet naar binnen draaien. Draai ondertussen het lichaam naar links (11 uur). Beweeg beide handen naar links met de linkerhand boven totdat de linkerarm tot op schouderhoogte gestrekt is met de palm naar buiten en de rechterhand voor de linker zijde van de borstkas is. De palm schuin naar binnen gericht. Kijk naar de linkerhand.


  2. Draai het lichaam naar rechts (1 uur), het gewicht gelijdelijk in her rechterbeen verschuivend. Trek de linkervoet tot naast de rechter en plaats de tenen op de grond. tegelijkertijd maakt de rechterhand een boog opwaarts en naar rechts totdat de arm op schouderhoogte is. Met derechterpalm nu naar buiten gericht vormen de vingertoppen een punt neerwaards tot een haakhand. Ondertussen maakt de linker hand een boog langs de onderbuik en wacht ter hoogte van de rechter schouder met de palm naar binnen. Kijk naar de linkerhand.




  3. Draai het lichaam naar links (10 uur), voorwaarts stappend et de linkervoet richting 8 uur. Buig het linkerbeen tot een boogstand. Terwijl het gewicht naar het linkerbeen verschuift roteert de linkerpalm langzaam en duw deze naar buiten met de vingertoppen op ooghoogte en de elleboog lichtgebogen. Kijk naar de linkerhand.



    Aandachtspunten: Houdt het lichaam recht en het middel ontspannen. De rechter elleboog moet naar beneden hangen en licht gebogen zijn evenals de linker die zich direct boven de linker zich bevindt. Schouders zijn laag. De linkerpalm draait wanneer de linkerhand naar voren draait, draai deze niet te snel of te abrupt. Al de overgangsbewegingen zijn gecoördineerd. Uiteindelijk kijkend naar 8-9 uur.

Vorm 10 Wuif Handen als Wolken--Links (云手 yun2 shou3)

  1. Schuif het gewicht naar het rechter been en draai het lichaam gelijdelijk naar rechts (1-2 uur), terwijl de tenen van de linkervoet naar binnen draaien. De linkerhand maakt een boog langs de onderbuik en stopt ter hooge van de rechter schouder met de palm schuin naar binnen gekeerd. Tegelijkertijd opent de rechter hand zich en draait de palm naar buiten. Kijk naar de linker hand.


  2. Draai het lichaam gelijdelijk naar links (10-11 uur), het gewicht verschuift naar het linkerbeen. De linkerhand maakt een boog langs het gezicht met de palm langzaam naar buiten draaiend. De rechterhand maakr een boog langs de onderbuik en dan omhoog naar de linkerschouder met de palm schuin naar binnen gekeerd. Ondertussen breng je de rechtervoet parallel aan de linker op ongeveer 10-20 cm. Kijk naar de rechterhand.



  3. Draai het lichaam langzaam naar rechts (1-2 uur), het gewicht schuift in het rechterbeen. De rechterhand gaat verder naar de rechterzijde langs het gezicht, palm omhoog, terwijl de linkerhand een boog maakt langs de onderbuik en omhoog tot schouderhoogte met de palm naar buiten. De linkervoet maakt dan een stap opzij. Kijk naar de linkerhand.
  4. Herhaal de bewegingen in 2).

  5. Herhaal de bewegingen in 3).
  6. Herhaal de bewegingen in 2).

    Aandachtspunten: Het lumbale gebied van de rug is de as voor het draaien. Houd middel en heupen ontspannen en vermijd het plotseling omhoog of omlaag gaan van het lichaam. Arm bewegingen zijn natuurlijk en cirkelvormig en volgen het middel. Het tempo is langzaam en gelijk. Bewaar het evenwicht wanneer de onderste ledematen bewegen. De ogen volgen de handen wanneer zij het gezicht passeren. Uiteindelijk kijkend naar 10-11 uur.

Vorm 11 Enkelvoudige Zweep (单鞭 dan1 bian1)

  1. Draai het lichaam naar rechts (1 uur). Tegelijkertijd beweegt de rechterhand naar rechts en vormt een haakhand op een punt iets boven schouderniveau, terwijl de linkerhand een boog maakt langs de buik en dan omhoog naar de rechterschouder met de palm naar binnen gekeerd. Het gewicht wordt verschoven naar het rechterbeen, terwijl de tenen van de linkervoet de grond raken. Kijk naar de linkerhand. (fig. 102-104)
  2. Bewegingen zijn hetzelfde als in 3) van Vorm 9 (fig. 105-106)


    Aandachtspunten: dezelfde als voor Vorm 9. Uiteindelijk kijkend naar 9 uur.


1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8