Je bent hier: Home > Taijiquan

Vereenvoudigde Yang 24 vorm deel 5

二十四式太极拳全套演练

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8

Vorm 12 Geef Paard een Schouderklopje (高探马 gao1 tan4 ma3)

  1. De rechtervoet neemt een stap voorwaarts, verschuif het gewicht naar het rechterbeen. Open de rechterhand en draai beide palmen naar buiten met de ellebogen licht gebogen, terwijl het lichaam iets naar rechts draait (10-11 uur) met de linker hiel langzaam opgeheven tot een lege stap. Kijk naar links.


  2. Draai het lichaam licht naar links ( 9 uur), beweeg de rechterhand langs het rechter oor en duw het voorwaarts met de palm naar voren en de vingers op oog hoogte, omhoog wijzend. Beweeg linker hand naar beneden tot het ter hoogte van de linker heup komt, met de palm nog steeds omhoog gericht. Ondertussen beweegt de linkervoet iets naar voren met de tenen op de grond. Kijk naar de rechter hand.

    Aandachtspunten: houd de romp recht en ontspannen. Houd schouders laag en buig de rechter elleboog iets naar beneden. Wanneer het gewicht naar het rechterbeen verschuift houdt dan dezelfde hoogte aan. Uiteindelijk kijkend naar 9 uur.

Vorm 13 Sla en Schop met Rechts (右蹬脚 you4 deng4 jiao3)

  1. Door de linkerhand te strekken, met de palm omhoog, naar de achterkant van de rechtervuist kruisen de handen. Scheid dan beide handen en beweeg ze in een neerwaartse boog met de palmen schuin naar beneden gekeerd. Til ondertussen de linkervoet op en stap naar 8 uur m een linker boog stand te maken met de tenen iets naar buiten gekeerd. Kijk recht naar voren.

  2. Beide handen bewegen naar buiten in een cirkel en dan naar beneden tot ze voor de borst elkaar kruisen met beide palmen naar binnen terwijl de rug van de linkerhand in de rechterpols rust. Breng tegelijkertijd de rechtervoet naast de linker en rust de tenen op de grond. Kijk naar rechts voor.

  3. Scheid de handen en breng ze zijwaarts op schouderhooogte met licht gebogen ellebogenen de palmen naar buiten. Tegelijkertijd komt het rechterbeen op, gebogen bij de knie. Beweeg de voet langzaam voorwaarts richting 10 uur. Kijk naar de rechterhand.

    Aandachtspunten: Houd je evenwicht. De polsen zijn op dezelfde hoogte wanneer de handen uiteen gaan. Het linkerbeen is lichtgebogen wanneer het rechterbeen naar voren schopt. de kracht van de schop komt uit de hiel. Het scheiden van de handen loopt gelijk met de schop. De rechterarm is evenwijdig aan het rechterbeen, Kijk uiteindelijk naar 9 uur.

Vorm 14 Sla de Tegenstander tegen de Oren met Beide Vuisten (双峰贯耳 shuang1 feng1 guan4 er3)

  1. Trek de rechtervoet terug en houd het in de lucht door de knie te buigen tot op dij hoogte. Beweeg de linkerhand omhoog en naar voor, daarna naast de rechterhand voor de borst, draai beide palmen naar boven. Beide handen maken een neerwaartse boog tot naast de rechterknie. Kijk recht vooruit.

  2. De rechtervoet daalt langzaam tot op de grond op een punt iets rechtsvoor de linkervoet. Het gewicht verschuift naar het rechterbeen om een boogstand te maken. Beide handen gaan neer en maken geleidelijk een vuist. Dan maken de handen een boog omhoog en voorwaarts van de zijkant naar voren om samen te komen op oor hoogte in een tang houding, de knokkels schuin omhoog. De afstand tussen de vuisten is ongeveer 10-20 cm. Kijk naar de rechtervuist.


    Aandachtspunten: Houd hoofd en nek recht. Houd middel en heupen ontspannen en de vuisten losjes open. Schouders blijven laag en laat de ellebogen natuurlijk naar beneden hangen met de armen lichtgebogen. Uiteindelijk kijkend richting 10 uur.

Vorm 15 Draai en Sla en Schop met Links (转身左蹬脚 zhuan3 shen zuo3 deng4 jiao3)

  1. Buig het linkerbeen en ga zitten. Draai het lichaam naar links (6 uur) met de tenen van de rechtervoet naar binnen wijzend. Open gelijktijdig beide vuisten en scheid de handen in een cirkelbeweging waarbij ze naar buiten bewegen iets boven schouderhoogte met de palmen naar voren wijzend. Kijk naar de linkerhand. (fig. 119-120)

  2. Verschuif het gewicht naar het rechterbeen. Plaats de linkervoet met de tenen op de grond naast de rechter. Tegelijkertijd cirkelen beide handen naar beneden en naar de zijkant en dan naar binnen en naar voren tot ze elkaar kruisen voor de borst, met de rug van de rechterhand tegen de binnenkant linkerpols, beide palmen naar binnen wijzend. Kijk voorwaarts naar links.
  3. Scheid de handen en steek ze ut naar de zijkant op schouderhoogte, met de ellebogen iets gebogen en de palm naar buiten. Ondertussen til je het linkerbeen op met gebogen knie en beweeg de voet langzaam naar voren richting 4 uur. Kijk naar de linkerhand.

    Aandachtspunten : Dezelfde als bij Vorm 13, met verwisseling van rechts en links. Kijk uiteindelijk richting 4 uur.

1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8