Je bent hier: Home > Taijiquan

Vereenvoudigde Yang 24 vorm

Introductie

Hoewel de legendes ons vertellen dat zo'n acht eeuwen terug Keizer Xuanwu in een droom Tàijíquán leerde aan een kluizenaar wijst de beschikbare documentatie er op dat Tàijíquán voor het eerst werd be-oefend in de Henan provincie ongeveer 300 jaar geleden, tijdens de late Ming en vroege Qing dynastie.
In de jaren die daarop volgden stimuleerde buitenlandse invasies en de opstanden van de boeren ervoor dat de martiale kunsten zich verspreidden onder de bevolking en een nieuw soort boksen ontstond.
Waar vroegere boksstijlen snelle bewegingen en krachtige stoten benadrukten ging deze stijl uit van het "overwinnen van het harde door het zachte", het "aanpassen aan de stijl van de ander " en "het overwinnen van 1000 pond door de kracht van 2 ons".

Gedurende de laatste honderd jaar heeft Tàijíquán vele belangrijke veranderingen ondergaan, waar de bewegingen steeds ontspannender en vloeiender werden. Vele bewegingen die explosieve kracht vereisten en het veelvuldig stampen met de voeten verdwenen. Uiteindelijk werd Tàijíquán populair bij zowel mannen als vrouwen, jong en oud en er werd steeds meer nadruk gelegd op de therapeutische waarde.

Tijdens deze ontwikkeling evolueerde Tàijíquán in vele verschillende stijlen. Er bestaan hoofdzakelijk vijf scholen met elk talrijke variaties. Hoewel elk van de vijf zijn eigen typerende eigenschappen heeft delen ze de volgende essentiële elementen:

Ten eerste is de houding ontspannen en natuurlijk. Bewegingen zijn gelijkmatig en vloeiend, met de spieren gespannen noch stijf. De ademhaling is diep en regelmatig. De beoefening van Tàijíquán vereist een combinatie van energie en zachtheid.

Ten tweede is de geest rustig maar alert waarbij het bewustzijn het lichaam stuurt waardoor stilheid in beweging wordt verkregen, een eenheid van stilte en beweging.

Ten derde zijn de lichaamsbewegingen goed gecoördineerd tijdens de hele oefening. Hoewel de bewegingen zacht en langzaam zijn is het gehele lichaam in constante beweging. Tijdens de oefening wordt het gewicht gedragen door middel en benen. Een typerend element van Tàijíquán is dat alle bewegingen uitgevoerd worden met gebogen knieën.

In 1956 werd een vereenvoudigde set oefeningen uitgebracht gebaseerd op de populaire Yang vorm. Deze serie bestaat uit 24 vormen die van eenvoudig naar moeilijk gaan en die ongeveer vijf minuten duurt.


Overzicht

Richting wordt aangegeven door middel van de klok metafoor. U begint met het gezicht naar de twaalf, zes uur achter u, drie uur rechts en negen uur links. Een draai naar 1 uur betekent dus een draai naar rechts van ongeveer 30 graden. Onderstaande links verwijzen naar aparte pagina's.

Serie I
Vorm 1 Begin vorm
Vorm 2 Kam de Manen van het Paard links en rechts
Vorm 3 Witte Kraanvogel spreidt zijn vleugels
Serie II
Vorm 4 Borstel knie naar links en rechts
Vorm 5 Speel P'i Pa
Vorm 6 Duw de Aap
Serie III
Vorm 7 Grijp de Mus bij zijn Staart Links
Vorm 8 Grijp de Mus bij zijn Staart Rechts
Serie IV
Vorm 9 Enkelvoudige Zweep
Vorm 10 Wuif Handen als Wolken Links
Vorm 11 Enkelvoudige Zweep
Serie V
Vorm 12 Geef Paard een Schouderklopje
Vorm 13 Sla en Schop met Rechts
Vorm 14 Sla de Tegenstander tegen de Oren met beide Vuisten
Vorm 15 Draai en Sla en Schop met Links
Serie VI
Vorm 16 Druk neer en Sta op het Linker Been
Vorm 17 Druk neer en Sta op het Rechter Been
Serie VII
Vorm 18 Jade Meisje speelt met de Pluimbal
Vorm 19 Naald op Zeebodem
Vorm 20 Schietende Arm
Serie VIII
Vorm 21 Draai, Druk neer, Weer af en Stomp
Vorm 22 Sluiten
Vorm 23 Gekruiste Handen
Vorm 24 Sluiten van de Vorm